Kako iznajti svojo glasbeno govorico?

Kako iznajti svojo glasbeno govorico?

 

Skupina Proper, duet Po drugi strani, popevka z Leo, skladateljska pot… mogoče je čas, da podelim prve sadove preteklih glasbenih odprav. Izkušnjam bom za piko na i dodal nekaj praktičnih nasvetov, ki jih lahko uporabiš pri izumljanju svoje glasbene formule.

Osebni arhiv

Osebni arhiv

1) Kantavtor

Kantavtor je nekdo, ki napiše skladbo, vzame kitaro in skladbo tudi izvede. Svoje pisanje v bratskem dvojcu Po drugi strani dojemam kot kantavtorsko, ker je na najvišji stopnici želja, da ubesedim svoje doživljanje sveta (pa čeprav bo glavno vlogo v spodnjem videu prevzel Blaž).

Skladba Na konec Ljubljane je nastala med 5-mesečnim študijskim obiskom Istanbula. Očitno je, da sem se v kiticah loteval eksistencialnih vprašanj, refreni pa ponujajo odrešenje (v dvojini). Kljub jazzovskim akordom in razširjeni zasedbi skladbo še vedno uvrščam med kantavtorske, saj je na prvem mestu izraz lastnega občutja sveta. Sledi še praktična popotnica:

Prek izbire besed, akordov in vsega ostalega odkrivaj glasbeno govorico, znotraj katere se počutiš udobno. Za razliko od posnemanja popularnih in uveljavljenih glasbenikov takšno odkrivanje povečuje izvirnost izraza.

2) Pisec za druge

Dobri interpreti znajo dobro zgodbo povedati neskončno bolje kot jaz. Posebno, ko začne skladba dobivati žanrske obrise in postanejo vokalni skoki previsoki za moj neobstoječ bariton, začnem razmišljati, komu bi zaupal pripoved.

Ko sem imel v žepu osnutek refrena skladbe Z očmi zaljubljenca v maju, sem zelo dobro vedel, da je napisana za Leo Likar. Z Matijo Krečičem se na primer sploh še nisva poznala, pa sem vedel, da bo skladba najlepše zvenela z njegovim aranžerskim podpisom. Očitno je bila odločitev na mestu, saj se je Lea uvrstila v veliki finale Slovenske popevke, Matija pa je za orkestralno podobo skladbe dobil nagrado za najboljši aranžma.

Pri pisanju za druge je za razliko od kantavtorske samoizpovedi na prvem mestu vprašanje: ali sem kot avtor sposoben govoriti skozi usta izvajalca? Za nekakšno vajo v empatiji gre, kjer plujem po namišljenem svetu izvajalca in mu posojam besede, ne da bi se moral zaradi tega odpovedati svoji govorici. Včasih uspe v prvo, včasih se najdemo v petem poizkusu. Še posebno, ko se na kupu znajdejo različne umetniške vizije, začne naloga pisca spominjati na pisanje za skupino.

Nauči se izpostaviti odlike izvajalca.

3) Član skupine

Prvič sem za skupino pisal pri petnajstih, kot član rockerske zasedbe Sweet Nation, deset let pozneje pa mi je bila naloga ponovno zaupana kot članu skupine Proper. Nastajanje skladbe je pri nas običajno izgledalo takole:

  1. na vajo sem vsakih nekaj mesecev prinesel osnutke besedil in glasbe

  2. ideje, ki so dobile (vseh) 5 glasov, so se uvrstile v naslednji krog

  3. s Tinetom sva postavila okviren aranžma

  4. skupaj smo postavili končni aranžma in pustili, da Tine v post-produkciji naredi čarovnijo

  5. v končni produkciji je vsak podal svoje zadnje predloge - predlog je bil sprejet, če se je z njim strinjala večina

Poleg jasnega avtorskega izraza je za pisanje v skupini bistveno upoštevanje želja ostalih članov. Pisec, ki ne prisluhne povratnim informacijam, bo v skupinskem ekosistemu težko deloval, pa čeprav obstaja nešteto skupinskih dinamik - nekatere zasedbe ustvarjajo zelo demokratično, druge temeljijo na ustvarjanju enega od članov, večina skupin pa se nahaja nekje vmes.

Svojo umetniško vizijo usklajuj z vizijami ostalih članov.

4) Skladatelj*

Po letih izrekanja skozi glasove drugih včasih ugotoviš, da bi lahko kaj povedal tudi sam, pa čeprav ne nujno z besedami. Na začetku leta 2020 sem sedel za klavir in se lotil raziskovanja svoje skladateljske govorice - sklenil sem, da bom vsak dan začel z enournim skladanjem.

Projekt se je na začetku leta 2021 utelesil v obliki petih skladb za klavir z naslovom Do I Dare Disturb the Universe? Poleg glasbe sem začel pisati še tedenski novičnik, skoraj-dnevniške zapise za bodoče poslušalce, in ugotovil, da me veseli tudi (prozno) pripovedovanje (vsaj takrat, ko imam kaj povedati).

Odkrivaj lastno glasbeno govorico in redno premikaj meje udobja.

*kljub univerzitetni glasbeni izobrazbi še vedno ne vem, kaj pomeni beseda skladatelj - na tem mestu jo uporabljam kot oznako za ustvarjalca, ki ustvarja glasbo brez besed.

Vsak od zgornjih štirih načinov glasbene komunikacije je bil prevladujoč v določenem obdobju mojega življenja - trenutno me na primer zaposluje skladateljevanje in pisanje za druge. Na začetno vprašanje Kako izumiti svojo glasbeno govorico? pa za konec odgovarjam z eno besedo: Eksperimentiraj! Upaj si ustvarjati nepopolno in to počni čim pogosteje.

Pa srečno!


To je bil prvi del blogovske serije o ustvarjalnem procesu skozi oči glasbenega ustvarjalca. Če si želiš naslednji zapis prejeti v svoj poštni nabiralnik, se prijavi na Čonce Novice, za vsa vprašanja in razpravo o glasbenem ustvarjanju pa se s klikom na spodnji gumb pridruži naši Facebook skupini.

 
Glasbena ustvarjalnica na Vodnikovi domačiji

Glasbena ustvarjalnica na Vodnikovi domačiji

Kako ustvarjati večplastno?

Kako ustvarjati večplastno?

0