Improvizacija: Navodila za uporabo

Improvizacija: Navodila za uporabo

 

Prejšnji petek smo na Mladinski improvizaciji ugotavljali, kaj neki pomeni biti aktiven državljan v glasbenem smislu. Na kamero smo ujeli 3 improvizacijske igre, jih opremili in naložili semle, tako da jih lahko - kar od doma - preizkusiš tudi ti. Potrebuješ le kak primerek dobre družbe, kanček posluha in ščepec poguma.

1. Izumi ritmični vzorec

Kaj pomeni biti aktiven glasbenik? Glasbeniki pogosto sledimo že zapisanim notam, kar nas lahko - če nismo pozorni - hitro oddalji od sodelovanja v ustvarjalnem procesu. Prva vaja nas je izzvala, da za hip izklopimo analitični del možganov in se naučimo s pomočjo telesa izražati najpreprostejše glasbene zamisli.

Navodila: vsak udeleženec naj si izmisli kratek ritmični vzorec, pri čemer naj kot glasbilo uporablja svoje telo. Za izdelavo ideje naj si vzame pol minute ali minuto, nato pa svoj preprost vzorec predstavi ostalim udeležencem, da ga osvojijo še oni. Preizkušajte različne ideje in se ne bojte delati napak.

Vprašanja za refleksijo

  1. S tremi pridevniki opiši, kakšen se ti je zdel proces nastajanja ritmičnega vzorca (npr. štorast + naraven + zabaven)

  2. So ostali udeleženci uspeli ponoviti tvoj vzorec?


2. Skupinski igralci ali solisti?

Potem, ko smo ugotovili, da sta improvizacija in ustvarjanje nekaj povsem preprostega, smo pozornost usmerili v vprašanje, kakšen način delovanja nam najbolj ustreza - nam je bliže delo v skupini ali blestimo v solistični vlogi?

Če želimo s svojim delom - v glasbi ali izven nje - delovati v dobro vseh, se moramo naučiti obeh načinov delovanja, saj vsaka enostranska usmeritev vodi proti enemu od dveh polov - bodisi v pasivnost (podreditev skupini) ali v egoizem (zanemarjanje skupine).

Navodilo: Eden od udeležencev naj določi osnoven ritmični vzorec in ga predstavi ostalim udeležencem. Ko ga osvojijo, začnejo skupinski vzorec prepletati s svojimi improvizacijskimi vložki.

Vprašanja za refleksijo

  1. Kakšen je tvoj odnos do napak - si upaš za ceno morebitne napake tvegati ali raje igraš varno?

  2. Kaj je na lestvici tvojih vrednot pomembnejše - uspešno delovanje skupine ali oseben uspeh?

3. Simfonija glasov

Čas je bil, da spoznanja iz prve in druge vaje spremenimo v umetniški izdelek. Za osnovo smo si izbrali Kanon v D-duru skladatelja Johanna Pachelbela. Iz baročne uspešnice smo si sposodili basovsko linijo, jo prilagodili našim glasovom (transpozicija) in začeli nanjo nalagati svoje ideje - ritmične in melodične, vokalne in instrumentalne.

Harmonska osnova v notirani različici

Poleg improviziranja smo z zadnjo nalogo smo odkrivali, kaj pomeni obstoječo kulturno dediščino prežeti z novimi idejami, vključno z z vsemi nepopolnostmi, ki jih prinašamo. Ker glasbena improvizacija ni skupek vnaprej določenih pravil, ampak od nas zahteva celovitost - kanček poguma, ponižnosti in lastnega izraza.

Navodilo: Na enostavno basovsko podlago začnite postopoma nalagati različne elemente (melodije, harmonije, ritme). Preprostejša je podlaga, lažje je nanjo postavljati nove elemente. Za večjo zabavo si priskrbite še kakšno glasbilo, posebno so uporabna enostavna tolkala, za katera ne potrebujete posebnega znanja.

Vprašanja za refleksijo

  1. Kako bi opisal izkušnjo improvizacije na znano temo?

  2. Ali imaš v mislih kakšno skladbo, ki bi jo lahko uporabil za osnovo pri svoji naslednji improvizaciji?

  3. Kako bi lahko principe iz zadnje igre - prepletanje starega z novim - prenesel v svoje okolje (družina, služba, spletna skupnost)?

Da capo

Z Mladinsko improvizacijo smo prišli na sled odgovoru, kaj bi lahko aktivno državljanstvo pomenilo v kontekstu glasbe. Glasbeniki nismo poklicani le k razpravljanju o izzivih, ampak k aktivni udeležbi pri njihovem reševanju.

Z improvizacijo se učimo od drugih in hkrati služimo drug drugemu, obenem pa skozi napake spoznavamo svoje omejitve in se pri tem zabavamo. Če ne verjameš, poskusi doma - z družinskimi člani, sošolci iz srednje ali s cimri v študentskem domu. Razlog več za druženje s tvojimi najljubšimi ljudmi.


Priporočen vnos improvizacije: vsaj enkrat tedensko

 
Bum-ta-ta-ču!

Bum-ta-ta-ču!

Krožni promet, Miklavž in Toško čelo

Krožni promet, Miklavž in Toško čelo

0