“Zapojmo nežno” - Virtualni pevski zbor 6.0

Si predstavljate, da bi lahko s pesmijo objeli svet? Eric Whitacre, ameriški skladatelj, pionir spletnega zborovskega “mreženja”, ter tisoči pevcev, ki so sodelovali v virtualnih pevskih zborih, o tem ne le sanjajo, pač pa to tudi zares počnejo. Eden najprepoznavnejših sodobnih skladateljev in promotorjev zborovske glasbe v dneh, ko se svet sooča s posebno preizkušnjo, ponovno vabi k petju. Prav vse.

whitacre3.jpg

Skladatelj in ljubitelj novih tehnologij je svoj “veliki met” dosegel z združevanjem sodobnega in tradicionalnega. Združiti je želel priložnosti, ki jih ponuja internet, ter bogastvo, ki se skriva v tradiciji klasične zborovske glasbe. Pred desetimi leti je zato na splet naložil note ene od svojih skladb in posnetek svojega dirigiranja ter čakal na odziv.

Kot pove v svojem zdaj že viralnem TED nagovoru, si je želel vsaj kakih 50 pevcev, a je začelo deževati vedno več posnetkov pevcev iz vsega sveta. Rodil se je prvi virtualni zbor s kar 2052 pevci: Lux Aurumque (Luč in zlato).

Prva izvedba projekta virtualni pevski zbor je privabila kar 2052 pevcev, nato pa je njihovo število samo še raslo.

“Zapoj(mo) nežno” je naslov skladbe za tokratni virtualni zbor

“Zapoj(mo) nežno” je naslov skladbe za tokratni virtualni zbor

Prvemu uspešnemu projektu je sledil drugi (Sleep), pa tretji (Watermusic), nato še četrti (Fly to Paradize), ter lani še zadnji, peti (Deep Field).

Danes, v času, ko se svet spopada s posebno preizkušnjo in ko na vse načine iščemo možnosti, da bi bili med seboj povezani, nas skladatelj zopet vabi v zbor. Tokrat v že šesti izvedbi svetovnega virtualnega zbora prihaja k nam z vabilom, naj zapojemo “nežno, skupaj, kot eno,” kot pravi besedilo tokratne skladbe “Sing Gently”.

Klara Maljuga je slovenska zborovska dirigentka mlajše generacije

Klara Maljuga je slovenska zborovska dirigentka mlajše generacije

“Whitacre pri komponiranju izhaja iz občutka skupnega prepevanja”

Akademska glasbenica zborovska dirigentka Klara Maljuga glasbo ameriškega skladatelja opiše takole: “Whitacre je zelo spreten pri zvočnem barvanju ezoteričnih intimnih zborovskih trenutkov, ki nadgrajujejo sporočilo skladb. S klasično glasbo se je prvič srečal prek petja v zboru, kar ga še vedno zaznamuje. Pri komponiranju torej izhaja iz občutkov, ki se v pevcu rojevajo med tem, ko je del nečesa tako velikega in pomembnega, kot je petje v zboru.

Sama se je kot pevka z Whitacrovimi “zvočnimi barvami” prvič srečala v zboru KGBL, ko so pod taktirko Ambroža Čopija izvajali skladbo Lux Aurumque. “Nepozabno. Mravljinci,” opiše svoje doživljanje glasbenica.

Slovenka, ki je v virtualnem zboru sodelovala večkrat: “Nekaj, kar ne pozna meja”

V dosedanjih izvedbah virtualnega zbora je sodelovalo tudi kar nekaj Slovencev, med njimi tudi Mojca Božič. “Glasba Erica Whitacra mi je všeč in sem jo rada izvajala tudi s svojim zborom”, pove Mojca. “Sodelovanje pri projektu Virtualnega zbora ti da občutek, da prispevaš k nečemu večjemu, k nečemu, kar ne pozna meja” še doda ter zaključi: “Priporočam vsakemu, ki rad poje!”

Četrto izvedbo virtualnega zbora je Whitacre zaznamoval z elektronskim, dubstep aranžmajem.

Na svoji Facebook strani je skladatelj objavil prvo stran za to priložnost napisane skladbe

Na svoji Facebook strani je skladatelj objavil prvo stran za to priložnost napisane skladbe

Že iz notnega zapisa se vidi - “To bo čudovito!”

Tudi v našem uredništvu smo se aktivirali in poslali pedagoga Blaža Podobnika v ‘izvidnico’, da iz prve roke spozna postopek in nam ga predstavi. “Na spletni strani virtualchoir6.com si ustvariš profil, takoj zatem pa že dobiš dostop do notnega gradiva ter do posnetka dirigiranja, podprtega s klavirskim partom in vokalnimi linijami. Že zdaj se čudovito sliši, kako bo šele potem!” je bil navdušen Blaž. “Zdaj mi ostane le še to, da se odločim, ali bom bariton ali bas, zvadim svojo linijo, se s telefonom posnamem ter na spletno stran naložim posnetek.”

Vsi smo dobrodošli

Zborovodkinja Klara Maljuga sicer opozori, da je lahko ustvarjanje posnetka za takšen zbor zahteven proces, saj se hitro zgodi, da moraš kot pevec snemanje ponoviti 15- ali večkrat, še zahtevnejše delo pa da čaka tehnike, ki morajo skupaj preplesti vse zvočne plati posnetkov (izluščiti šume, sinhronizirati končnice, izenačiti glasove in še kaj).

“Verjamem, da je petje univerzalni, v nas vgrajeni mehanizem, ki se je razvil za izražanje empatije in sočutja.”

(Eric Whitacre)

Video animaciji ekipa virtualnega zbora posveti veliko pozornosti (Foto: Izsek iz videa Virtual choir 3.0: Water Night)

Video animaciji ekipa virtualnega zbora posveti veliko pozornosti (Foto: Izsek iz videa Virtual choir 3.0: Water Night)

Ker ne gre za povsem preprosto skladbo, in ker, kot pravi naša sogovornica, ni tako preprosto posneti dobre izvedbe, vse zainteresirane pevce vabimo, da se čim prej lotijo vaje, saj je rok za oddajo posnetkov 22. maj. Skladatelj še sporoča, da so v tokratnem zboru dobrodošli čisto vsi, ki bodo poslali svoj posnetek.

“Slovenija poje”

Slovenski prostor se ponaša z živahno in bogato tradicijo zborovstva. V Glasbeni hiši Čonce zato ne dvomimo v odziv slovenskih pevcev na povabilo k sodelovanju v tem izvirnem glasbenem projektu - projektu, ki v času, ko ljudje še toliko bolj potrebujemo bližino in človeško toplino, svetu kaže, da glasba podira meje in omogoča, da smo si blizu tudi kadar smo na drugem koncu sveta.