"Pouk bo od sedaj naprej drugačen!"
Glasbene in osnovne šole bodo slej ko prej ponovno odprle svoja vrata in učenci se bodo spet vrnili v učilnice - vse bo spet tako, kot je bilo. Pa bo res? Učitelji inštrumentov in teorije v glasbenih ter učitelji glasbe v osnovnih šolah bodo vendarle od sedaj naprej obogateni z izkušnjami s poukom na daljavo.
Učitelji se pri pouku na daljavo seveda soočajo s kar nekaj omejitvami. Med najbolj očitnimi so denimo slaba kakovost zvoka (še posebej na strani učencev) in videa, prav tako je onemogočeno skupno izvajanje ter pozorno opazovanje učenca oziroma učitelja iz več perspektiv, pozabiti ne smemo niti na nezmožnost fizično popraviti učenčevo držo ter na pomen fizične (ne)prisotnosti. A vendar so naši sogovorniki opozorili na kar nekaj pozitivnih plati novega načina dela.
“Učenci so izzvani k večji samostojnosti”
“Učenec ve, da se mora pač znajti, da se mora potruditi, saj mu boš težko denimo s prstom pokazal na pravo noto ali pravi prijem.”
(Klara Gruden, GŠ Tvoja glasba)
“Učenci so pri pouku na daljavo izzvani k večji samostojnosti,” razmišlja glasbena pedagoginja Klara Gruden, učiteljica nauka o glasbi in violine v glasbeni šoli Tvoja glasba, in nadaljuje: “Po tem, ko daš učencu napotek, učenec ve, da se mora pač znajti, da se mora potruditi, saj mu boš težko denimo s prstom pokazal na pravo noto ali pravi prijem.”
Podobno opažanje deli kitarist in učitelj Tine Lustek, ki deluje v naši Glasbeni hiši Čonce. Lustek opaža, da k večji samostojnosti prispeva ne le otežena dejanska pomoč pri reševanju težav (k čemur učitelji vse preradi nestrpno pristopimo), pač pa tudi otežena motivacija s strani učitelja: “Ko si ob učencu dejansko prisoten, ga lahko s spodbudami in že s samo prisotnostjo pogosto učinkovito motiviraš, učenje na daljavo pa od učenca zahteva, da še bolj aktivno razvija svojo lastno, notranjo motivacijo za vajo.”
Učenje na daljavo od učenca zahteva, da še bolj aktivno razvija svojo lastno, notranjo motivacijo.
(Tine Lustek, Glasbena hiša Čonce)
“Več stika”
Čeprav ob misli na pouk na daljavo ne pomislimo ravno na “več stika”, pa pedagog Lustek opisuje ravno nasprotno izkušnjo: “Z učenci sem se prej srečeval enkrat tedensko, sedaj pa sem učence izzval, da mi sredi tedna prav tako pošljejo kak posnetek, tako da smo v bistvu na nek način časovno skoraj povečali čas za pouk.”
Delo prek posnetkov dela čudeže
Pouk večinoma poteka prek videoklica, a učitelji poudarjajo tudi prednosti dela prek posnetkov - tako učenčevih, kot učiteljevih. “Učenec noče poslati slabe izvedbe, ampak poizkuša s snemanjem, dokler mu ne uspe zadovoljiv posnetek,” opiše pozitivne plati dela prek posnetkov kitarist Lustek: “Doma ima za to res čas, ki ga je tekom ure v živo bolj smiselno posvetiti drugim stvarem.”
Optimalna oprema za snemanje zvoka je pogosto samo na strani učitelja
Pedagoginja Klara Gruden pa opozori tudi na priložnosti, ki jih ponujajo učiteljevi posnetki: “Učenci so prej doma pogosto improvizirali ‘na suho’, brez harmonske podlage, kar pri violini kot melodičnem inštrumentu ni tako zabavno. S posnetki, ki jim jih pošljem, pa je zdaj improvizacija še bolj zanimiva. Prav tako jim učenje ob mojih posnetkih lahko pomaga k razvijanju zmožnosti igranja po posluhu.”
Učenca vidiš v drugačni luči
Učiteljica glasbene umetnosti na OŠ Frana Kranjca Celje in OŠ Dramlje Zala Irgolič opaža, da te delo prek spleta postavi z učenci v odnos “ena na ena”, v čemer vidi priložnost za to, da je učenčevo delo še posebej prepoznano, odnos pa bolj individualiziran. Hkrati je učenec izzvan k razvijanju vedno večje samostojnosti. Kljub tem pozitivnim platem pedagoginja pri pouku na daljavo prepoznava velike ovire v nezmožnosti skupnega ustvarjanja, poustvarjanja in skupnega poslušanja glasbe, saj te aktivnosti predstavljajo pomemben del predmeta glasbene umetnosti.
Učimo se uporabljati ‘glasbeni jezik’
Onemogočen neposreden stik in onemogočena fizična pomoč po opažanjih Klare Gruden prispevata tudi k pospešenemu usvajanju glasbenega izrazoslovja. Tako učitelji kot učenci so namreč primorani vsa svoja vprašanja in misli ubesediti, za to pa potrebujejo ustrezno poznavanje glasbenega jezika. “To je vsekakor dobra plat takšnega načina dela,” zaključi violinistka.
Pozitivne plati bi veljalo ohraniti
Poučevanje na daljavo od učenca zahteva poseben angažma
Nekatere prednosti pouka na daljavo, ki jih pedagogi prepoznavajo iz svoje prakse, bodo v ustanovah naših sogovornikov skušali ohraniti. Krepitev samostojnosti učencev je vsekakor ena od glavnih priložnosti, ki jih ponuja tak način dela. Še posebej v času, ko starši tako pogosto prevzemajo odgovornosti, ki so sicer (z namenom!) naložene učencem. A pri naslanjanju na samostojnost učencev moramo biti previdni, saj lahko učence z nizko notranjo motivacijo ter nezadostno spodbudo iz domačega okolja tak način dela vodi v pešanje pri že tako težko dosegljivem napredku, ne pa v željeno krepitev notranje motivacije.
Obdržati bi najbrž veljalo tudi pogostejše tedenske “etape motivacije” (denimo prek spodbude za pošiljanja posnetkov sredi tedna) ter spodbudo, ki izhaja iz želje po “dobrem posnetku”. Tudi zgoraj opisanega razvijanja sposobnosti besednega izražanja (ne samo na področju glasbenega jezika) ne gre pozabiti.
“Šola za šolo”
Sogovorniki so se strinjali, da so se učenci na nepričakovan izziv povečini odzvali zelo pozitivno ter se niso zgolj predali ‘podarjenim počitnicam’, pač pa so mnogi v tem času opazno napredovali. Kakor niso učenci, tako tudi pedagogi ne smemo zaspati. Naj nam bo izkušnja učenja prek spleta posebna šola - “šola za šolo”.