Mala šola improvizacije: Kako začeti?

Glasbena improvizacija je ena najbolj zabavnih in ustvarjalnih glasbenih iger! Za začetek preizkusimo tri preproste omejitve, ki nam bodo pomagale, da se bomo v klavirski improvizaciji počutili svobodno in sproščeno (ne glede na glasbeno predznanje).

  1. Nabor mogočih not

Začnimo z desno roko. Od vseh tipk na klaviaturi vzemimo pet tonov, ki slišijo na ime pentatonika (tj. pettonska lestvica). Začnimo na tonu C (bela tipka levo od dvojčka črnih tipk), dodajmo desnega soseda - D, še enega - E, izpustimo ton (F), in dodamo še tona G in A. Torej: C, D, E, G in A.

Izziv št.1: Vzemi si nekaj trenutkov za poigravanje s to preprosto (barvno) lestvico.

Pet tonov “pentatonike”

Pet tonov “pentatonike”

2. Leva roka kot spremljava

Čas je, da se melodijam pridružijo harmonije, ki so običajno naloga leve roke. Z naslednjimi akordi bomo lahko od danes naprej igrali več kot 100 skladb. To so akordi, ki se v lestvici pojavijo kot I., IV. in V. po vrsti.

Če začnemo lestvico na tonu C, I. stopnja ustreza tonu C, IV. stopnja tonu F, V. pa tonu G. Da si naše delo kar se da poenostavimo, bomo “akorde” za začetek igrali samo z dvema tonoma, z osnovnim tonom (z mezincem) in njegovo “kvinto”, tj. petim ton po vrsti (s palcem). Sredinski ton v akordu lahko dodaš pozneje. Torej: I: C-G, IV: F-C, V: G-D. Dodamo pa lahko še šesto stopnjo: vi: A-E.

stopnje.png

Iz teh glavnih stopenj si sedaj lahko sestavimo zanimivo zaporedje akordov, ki ga ponavljamo in nam služi kot ogrodje za razvijanje melodije v desni roki.

Izziv št. 2: Zaigraj naslednje zaporedje akordov

I -  IV - V - I 

Ali pa takole:

I - vi - IV - V

3. Ritmični vzorec

Izberimo preprost ritmični vzorec in ga uporabimo kot ogrodje za naše melodične ideje. In brez skrbi! Ne bo zvenelo “čudno” ali “enolično”, saj je večina skladb sestavljenih iz ponavljajočih ritmičnih vzorcev. Pomisli le na pesmi “Slovenskega naroda sin” ali pa “Je treba delat”.

Izziv št. 3: ritmični vzorec si najprej zaigraj s ploskanjem, nato pa z njim oživi svoje melodične ideje z desno roko. Nato dodaj še levo roko, ki igra preprosto harmonsko spremljavo.

Preprost ritmični vzorec nam lahko pomaga, da se v improvizaciji ne ustavljamo.

Preprost ritmični vzorec nam lahko pomaga, da se v improvizaciji ne ustavljamo.

4. Čas je za igro!

To je to! Sedaj se lahko raziskovanje in igranje začne! S časom boš vse bolj razumel razmerja med toni pettonske lestvice in boš lahko naslednji ton, še preden bo zazvenel, zaslišal v svoji glavi in se po potrebi odločil: “Ne, šel bom v drugo smer” ali pa: “Da, ta bo pravi!”. Prav tako boš z izkušnjami vse bolj razumel, kateri akordi (v levi roki) se najbolje razumejo s katerimi toni (v desni roki) in začel voditi melodije vse bolj premišljeno, vse bolj po svoje. Tudi z ritmičnimi vzorci, ki ti bodo sprva služili kot pomoč za tekoče improviziranje, se boš začenjal poigravati: Kdaj pa kdaj boš ritmični vzorec poenostavil, spet drugič ga boš do nerazpoznavnosti zapletel ali pa v svojo improvizacijo vnesel čisto novo ritmično domislico.

Vse omejitve, ki si jih pri uvajanju v improvizacijo zadamo, so namenjene izključno temu, da nam pomagajo k sproščenosti ob igranju glasbila. Nihče te ne bo karal, če boš na neki točki zbirko tonov razširil na vse bele tipke, nato pa še na črne. Prav tako bo prej razlog za praznovanje kot pa za grajo, če boš naboru akordov enkrat dodal še ii. in iii. lestvično stopnjo in še vse ostale. Improvizacija je dobesedno igra, zato nam preostane le še zaključni izziv.

Izziv št. 4: Igraj se in uživaj! :)

UčilnicaBlaž Podobnik